בימים האחרונים הרשת גועשת מהסרת עמוד “סטטוסים מצייצים” מפייסבוק. בערבוביה אחת נזרקים טיעונים כבדי משקל בעד ונגד, זעקות על פגיעה אנושה בחופש הביטוי, במטה לחמם של אנשים, ועוד. הכל החל לאחר שאתר גלובס חשף כי מנהלי העמוד מציעים לארגונים וחברות לפרסם תוכן תמורת תשלום. בתגובתם הראשונית, מנהלי העמוד לא ממש הכחישו, והגנו על זכותם לערוך שיתופי פעולה עסקיים עם גופים שונים.

תופעה זו של פרסום תוכן תמורת תשלום מוכרת היטב למי שבקיא בהלכות הרשת גם באתרים ממוסדים וגדולים. בהיעדר רגולציה על הרשת (וטוב שכך), כל בעל אתר יכול למכור נוכחות ב”נדל”ן” שלו על פי המדיניות שקבע, גם כאשר מדובר לכאורה באתרי עיתונות מכובדים. התופעה הזו זוכה לסיקור נרחב בשנים האחרונות, והיא לא חדשה. אבל כאשר זה מגיע לתחום ניהול פייסבוק עסקי, יש רק בעיה אחת קטנה: הפעילות העסקית הזו היא “עוקפת פייסבוק”, ולמעשה יצרה מסלול הכנסות מקביל למערכות הפרסום של הרשת החברתית. ואת זה צוקרברג והחברים לא אוהבים. מאוד מאוד לא אוהבים. לא אוהבים, עד כדי כך שבתוך פחות מ-48 שעות מרגע החשיפה בגלובס – הוסר העמוד.

אתרי תוכן רבים קפצו על הסיפור הזה כמוצאי שלל רב. מעבר לשיח הנרחב שנוצר ברשת סביב הסיפור, יש לרבים מהם גם אינטרסים מסחריים ברורים, שהרי סטטוסים מצייצים זכה בשנות פעילותו לפופולריות הולכת וגוברת, וכעת מסתבר שהוא מהווה תחרות עסקית ישירה מול אותם אתרים.

האם העמוד שלך מנוהל נכון?

באופן מקרי, ממש ביום שבו נחשף הסיפור באתר גלובס הזדמן לנו להיות נוכחים בפורום שבו ישבו בעלי עסקים רבים שעוסקים ב ניהול פייסבוק עסקי. כאשר עלתה על הפרק סוגיית הפעילות להגדלת המעורבות בעמודי הפייסבוק – התפלאו כמה מהם לשמוע שישנן הגבלות. כך למשל, סוג פעילות נפוץ במיוחד שמופיע חדשות לבקרים בפיד של כולנו. אתם ודאי מכירים את מבצעי ה”עשו לייק לעמוד שלנו, שתפו את התמונה ותייגו חברים – ואנחנו נגריל בין המשתתפים פרס”. ובכן, הפעילות הזו עוברת על חוקי פייסבוק (והאמת שלרוב היא עוברת גם על חוקי המדינה, המאפשרים לעסקים לערוך הגרלה אחת בשנה בלבד). באופן מוצהר, פייסבוק אוסרת על פעילות שכזו בעיקר כדי לא “לזהם” את הפיד של כולנו בפרסומות ועל מנת שלא לפגוע בחוויית המשתמש ברשת. כמובן שלפייסבוק יש אינטרס שפרסומות יהיו מקודמות בתשלום שמגיע – כמה צפוי – לפייסבוק. אל תחפשו, אין כאן צדיקים.

פייסבוק, כמו כל תאגיד עסקי בעל כוח והשפעה, רשאית על פי תנאי השימוש שלה להסיר מיידית כל פעילות החורגת מהחוקים שקבעה. היא לא זקוקה להוכחות משפטיות, וכאשר היא “חותכת” – קשה מאוד להגיע למצב של ערעור על ההחלטה. זה נכון שבחודשים האחרונים פייסבוק פתחה נציגות מקומית בישראל (עד לא מזמן המשרד האזורי באירלנד ניהל את הפעילות בביצה המקומית), אבל זה לא אומר שאפשר להרים טלפון ולבקש “מערוף” מחברים כדי שיחזירו אותך למשחק. זה לא עובד ככה.

ניהול פייסבוק - איך עושים זאת נכון?

ניהול פייסבוק עסקי שלא על פי חוקי הרשת, כזה שנעשה בהיקף קטן “מתחת לרדאר” יכול להתקיים לאורך זמן מסוים, אבל הוא תמיד יציב סכנה עבור מי שמנהל אותו. די במתחרה עסקי שידווח על העמוד, או בחשיפה עיתונאית של הפעילות כדי למחוק בשניות את כל מה שהשקעתם. הדברים נכונים לעסק קטן, כמו גם לארגוני ענק. סטטוסים מצייצים, עמוד שבנה בעמל רב במשך שנים קהילת עוקבים של מאות אלפי משתמשים, והיה לעמוד הכי גדול בישראל – נמחק ברגע אחד, והחל את העבודה הסיזיפית לאיסוף קהל מחדש. נכון לסופ”ש האחרון הצטברו בו 5,000 לייקים בקצב מרשים במיוחד, אבל הדרך למספרים שבהם היה עוד ארוכה מאוד, וספק אם יצליח להגיע לשם שוב בקרוב.

עצתנו לכם: קחו כמה דקות, קיראו את תנאי השימוש של פייסבוק, והקפידו לעבוד לפיהם. בהחלט יכול להיות שבמאמץ קטן של שעה אחת תצילו את העמוד העסקי שלכם בעתיד.

Categories: הבלוג

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *