“אז מה בעצם אתם עושים שם? מהי האסטרטגיה השיווקית הזו שאתם מדברים עליה?”. לא מעט פעמים אנחנו נדרשים להסביר את התהליך ללקוחות, והגיע הזמן לשתף אתכם בהצצה ראשונה לחלקים ממנו, כדי לפזר מעט ממסך העמימות.

נתחיל מהסוף: תהליך המחקר האסטרטגי שלנו נועד להעניק ללקוח כיוון ותוכניות פעולה שיסייעו לו לכוון למטרה ולפגוע “בול” בקהל היעד, עם המסר הנכון, בפלטפורמה האפקטיבית ביותר, ובאמצעות פתרונות התוכן שיניבו לו את התוצאה הטובה ביותר. לא משנה מה גודל העסק או מידת ההשקעה בשיווקו – השקעת משאבי השיווק והמדיה חייבת להיות מדויקת ואפקטיבית ככל שניתן, ואסור להחטיא ו”לשרוף” אותם לחינם. זו הסיבה שהתהליך חייב להיות מבוסס על מידע וניתוח.

תהליך בניית אסטרטגיה שיווקית מתחיל בלימוד השוק. לדוגמה, עבור אחד הלקוחות שלנו ביקשנו לבדוק בין היתר את השוק המוסדי של גני הילדים. רצינו לדעת אל מי אנחנו מדברים שם? מיהן הגננות בישראל של 2015? אז חפרנו בנתונים של הלמ”ס, בדקנו, והעלינו מידע מעניין על קהל היעד. זו למשל החלוקה המגזרית של הגננות:

אסטרטגיה שיווקית מתחילה בידע
לצד הנושא הכמותי, רצינו להכיר קצת יותר לעומק את העוסקות במקצוע, במטרה להוציא תובנות נוספות. אז בדקנו למשל את רמת ההשכלה שלהן ואת קבוצות הגיל שבהן מדובר בחלוקה לפי מגזרים. המגמות שעלו מהגרף עזרו לנו להכיר את הקהל.

אסטרטגיה שיווקית מתחילה בידע2

מהגרף למדנו למשל שיש מגמה מובהקת במיוחד של הפיכת קהל הגננות לאקדמי יותר. בנוסף, בעשר השנים האחרונות יש במגזר היהודי מגמת “הצערה” של הגננות – גידול בשיעור הגננות עד גיל 29 לצד ירידה
מתמדת בשיעור הגננות בנות 50 ומעלה, ולצד זאת – יש ירידה מתונה במספר שנות הותק. לעומת זאת, המגמות במגזר הערבי לגבי גילאי הגננות הפוכות וחריפות יותר.

בהמשך התהליך ביקשנו לבדוק את מקורות ההשראה בעולם הדיגיטלי עבור קהל היעד (הגננות). גילינו שהמצב, איך לומר, לא משהו…

על פי נתוני המחקר וההתרשמות שלנו, האתרים המוסדיים נוקטים בקו מאוד אקדמי-דידקטי, ואם הם פונים לקהל צעיר ומשכיל (כפי שכבר למדנו) – לא מן הנמנע שהם מצליחים לשעמם ולהבריח אותו לזירות ופתרונות אחרים. ואכן, כאשר בדקנו את נתוני התנועה והשהייה באתרים הללו התברר לנו שהם לא מייצרים עניין רב בקרב הגולשים והתנועה בהם דלילה במיוחד.

מחקר אתרים וזירות פעולה דיגיטליות
לצד זאת, יש כמה אתרים בבעלות פרטית הפונים לקהל הגננות, ומעניקים להן תוכן והעשרה. למשל, אתר “הגננת” הוא אתר נישה מקצועי עם מספר כניסות נאה באופן יחסי. בדקנו את נתוני הגלישה באתר והם העידו על התעמקות של הקהל בתכנים. מהנתונים עלה עוד כי מרבית התנועה לאתר מגיעה ממנועי חיפוש (כמעט 75%), וכי האתר מחזיק עמוד פייסבוק, אך ניכר שהמעורבות בו נמוכה מאוד. עוד גילינו פעילות עניפה בפורומים של האתר, הכוללת דיונים עשירים שמתנהלים בהם. סימנו את הפורומים הללו כזירת פעילות שאפשר להיכנס אליה כחלק מפעילות השיווק של הלקוח.

אסטרטגיה שיווקית ומחקר

בהמשך תהליך המחקר בדקנו עוד כ-30 אתרים מובילים בארץ ובחו”ל המשיקים לתחומי הפעילות של הלקוח, במטרה להעלות עוד תובנות שישרתו בניית אסטרטגיה שיווקית חכמה עבורו. לאורך כל התהליך שאלנו את עצמנו מספר שאלות מנחות:
מהן זירות ההשראה והפעילות הדיגיטליות בארץ? ערכנו בדיקה כמותית ואיכותית שלהן.
מהן זירות ההשראה והפעילות המובילות בעולם? גם כאן בדקנו מספרים וניתחנו את התוכן.
כיצד הזירות הקיימות מייצרות הזדמנות אסטרטגית עבור הלקוח?

תובנות מהמחקר
מאות ואלפי הנתונים שאספנו במהלך המחקר פיזרו את הערפל, והבהירו לנו תמונה מאוד חדה של השוק שבו הלקוח פועל. מתוך אותה תמונה הצלחנו לזהות עבור הלקוח הזדמנויות חדירה לשוק, בהן גם כמה נקודות “מתות” שבהן איש אינו מטפל ברצינות ומרים את הכפפה, ואת הכיוון האסטרטגי שעליו אנחנו ממליצים.

הלקוח קיבל מאיתנו מצגת מקיפה ובה נתוני המחקר, התובנות שלנו, והמלצות על אסטרטגיה שיווקית שתשרת אותו לשנים הקרובות. מכאן ניתן לגזור תוכנית פעולה מפורטת, הקצאת משאבים, ולטוס קדימה.

Categories: הבלוג

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *