תחום השיווק והפרסום טומן בחובו התמודדויות לא פשוטות, גם לעסק קטן וגם לתאגידי ענק. כדי לבלוט מעל ההמון ולהשיג תוצאות למהלך השיווקי עליך ליצור בידול אל מול המתחרים ולהטמיע זאת היטב בתוך אסטרטגיה שיווקית שלמה. יש להגדיר בצורה מדויקת את המוצר ובמה הוא שונה מאחרים, ואילו תועלות הוא מעניק ללקוח.

במקרים רבים נגלה שיש פער בין איך שאנחנו תופסים את המוצר או השרות שלנו ובין הדרך שבה הוא נתפס או משווק בקהלים רחבים יותר. ככל שהפער הזה מצטמצם – השיווק נעשה יעיל ומדויק יותר. פיזור של מסך עשן והסחות דעת הוא כלי מעולם הפרסום הישן. הלקוחות היום מתוחכמים הרבה יותר, ומידת האפקטיביות של ייפוי המציאות או עיוות שלה – הולכת ומצטמקת.

איך נדע שהשיווק שלנו יעיל? איך נמדוד אפקטיביות של אסטרטגיה שיווקית והמהלכים הנגזרים ממנה? הדרך היחידה לעשות זאת היא להציב יעדים ולמדוד אותם לאורך זמן.

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא “דע את עצמך”. כדי להציב יעדים צרך לדעת היכן אתם עומדים ומה המצב הנוכחי – כדי שתוכלו להשוות במרוצת הזמן. אלה הנקודות העיקריות שיש לבדוק:

  • כמה פניות יש לעסק שלך כל חודש

  • כמה סגירות ומכירות יש מתוך הפניות

  • מהו היחס בין פניות למכירות

כדי להתבסס על נתונים מוצקים, כדאי לאסוף את המידע לפחות שנה לאחור. כך גם תוכלו לקזז השפעות עונתיות ותקופתיות.

דבר שני שכדאי לבדוק הוא עלויות.

  • כמה כסף העסק מוציא על שיווק כרגע

  • כמה כסף עולה לייצר כל מוצר

  • כמה כסף עולה לשווק כל אחד מהמוצרים

  • מהם אפיקי השיווק כרגע

  • מהי שורת הרווח על כל מוצר

הכינו טבלה ובה כל מרכיבי השיווק והמוצרים הפרסומיים שלכם: סרטון, אתר, תוכן, קמפיין, עמודי נחיתה, מדבקות, ברושורים, קטלוגים, פרסום בגוגל, יוטיוב, פייסבוק, יח״צ, ועוד. רכזו בטבלה כל כלי שמסייע לכם בהוצאה לפועל של אסטרטגיה שיווקית עסקית.

יש להצמיד תג מחיר לכל אפיק פרסום, ולתעד את הפניות שמגיעות מכל אפיק פרסום. התהליך תובעני ומעט מייגע, אבל לאורך זמן הוא הדבר היחיד שיבהיר לכם את התמונה. אם יש לכם מערכת CRM בעסק תוכלו לעשות זאת בקלות יחסית, על ידי תיעוד מדויק. אם אין לכם כלי שכזה – גם טבלת אקסל תעשה את העבודה.

עכשיו, אחרי שהמידע בידינו (כן, אני יודע, עשינו כאן קפיצה בזמן של כמה חודשים), אפשר לקבוע יעדים ברורים וריאלים בכל אחד מהתחומים: מספר פניות, יחסי פניות למכירות, הוצאות ורווח. מומלץ לקבוע יעד שכזה לכל אפיק שיווק. לחזק את האפיקים עם הפונציאל הרווחי ולראות כיצד משפרים את אלה שפחות מצליחים (או מוותרים עליהם).

חושב לזכור כי ככל שנדייק “מבפנים” את המוצרים שלנו, נחדד ונייעל את הפעילות השיווקית – כך נתרום בצורה אפקטיבית לצמיחת העסק.

Categories: הבלוג

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *